Czasami zdarza się, że konieczne jest sprawdzenie przeszłości firmy lub osoby fizycznej. Dzięki temu dowiadujemy się, z kim konkretnie mamy do czynienia. Czy jest to osoba lub firma godna zaufania? A może ma na swoim koncie już niejeden przekręt?
Dzięki temu sprawdzimy przeszłość, dowiemy się, czy nie zdarzyły się rzeczy, o których warto wiedzieć. Odkryjemy co wpłynęły na rozwój danej osoby i czy podawane informacje są prawdziwe.
Czego można dowiedzieć się dzięki sprawdzeniu przeszłości?
Można otrzymać wiele informacji, które są dla nas istotne. Biuro detektywistyczne przeważnie sprawdza, co może być konieczne i w jakim celu są pozyskiwane dane. Dzięki temu wie, jak przygotować swoje działania i na czym się konkretnie skupić.
W czym może pomóc nas detektyw?
Usługa sprawdzania przeszłości jest jedną z delikatniejszych i wymaga szczególnego działania. Jednak w jej ramach można:
- Sprawdzić swojego partnera (potencjalnego lub obecnego), zanim podejmiemy decyzje o małżeństwie
- Ustalić czy dana osoba nadaje się na opiekunkę dla dziecka lub osoby starszej
- Ustalić, jaka jest przeszłość i obecna sytuacja finansowa partnera do małżeństwa lub biznesowego
- Sprawdzenie przeszłości kryminalnej pracownika lub partnera
Dzięki tej usłudze możemy sprawdzić, jaka jest osoba, którą chcielibyśmy zatrudnić. Szczególnie wtedy, gdy osoba ta ma mieć styczność z naszą rodziną, dziećmi, osobami starszymi.
Odkrycie przeszłości danej osoby pomoże nam wyeliminować niewłaściwe osoby. Dzięki temu też zatrudnimy odpowiedniego człowieka. Podobnie sytuacja ma się w sytuacji, gdy zamierzamy wejść w związek małżeński.
Jak działa detektyw?
W ramach pracy detektyw może sprawdzić, jakie jest wykształcenie danej osoby, potwierdza autentyczność dokumentów, zaświadczeń oraz uprawnień. Jest to istotne nie tylko gdy zamierzamy kogoś zatrudnić lub wejść we współpracę. Także ma to znaczenie podczas zawierania związków małżeńskich, podejmowania decyzji dotyczących kosztownych zakupów.
Detektyw pomoże sprawdzić, czy nie dochodzi do manipulacji danymi, nieuczciwych intencji oraz podejrzenia oszustwa. Może dokładnie sprawdzić daną firmę (od jej historii poprzez relacje zawodowe na obecnej sytuacji kończąc). Sprawdźmy zatem jak wyglądają jego działania w przypadku weryfikacji pracowników.
Weryfikacja pracownika w praktyce
Detektywi mogą sprawdzić przeszłość wielu osób. Często kojarzy nam się to ze sprawdzaniem małżonków posądzanych o niewierność. Jednak nie jest to jedyne zajęcie detektywa.
O wiele częściej zdarza się, że trzeba sprawdzić pracownika. Szczególnie pojawia się ten problem, gdy musimy zatrudnić nowego pracownika. Chcemy mieć pewność, z kim mamy do czynienia. A podczas rozmowy kwalifikacyjnej czasami ciężko jest to rozeznać.
Chcielibyśmy sprawdzić, czy wszystko, co zostało zapisane w CV było prawdziwe. A może któreś działania nowego pracownika wydają nam się podejrzane. Jakby działał na szkodę firmy. W takich sytuacjach może okazać się konieczne zasięgnięcie rady specjalisty.
Jak wybrać najlepszego?
W takim razie jak sprawdzić, czy dany pracownik będzie lojalny względem firmy? Że nie musimy obawiać się o jego uczciwość czy motywację? Trzeba przyznać, że ta sprawa staje się coraz ważniejsza, im wyższe stanowisko będzie zajmował dany pracownik.
Chcemy mieć jako menedżera, kierownika albo dyrektora kogoś, komu możemy ufać. Kogoś, kto nie zawiedzie naszego zaufania w najmniej spodziewanym momencie. Kogoś, kto będzie wywiązywał się dobrze ze swoich obowiązków i nie narazi firmę na straty i stres. Czasami bowiem może to nawet doprowadzić do pogorszenia się reputacji firmy.
W takich sytuacjach niezbędna może okazać się pomoc detektywa, który pomoże opracować profil danej osoby. Sprawdzi przeszłość i da nam znać, czego możemy się po danym człowieku spodziewać.
Poznajmy lepiej swojego kandydata
Nigdy nie wiemy, czy wszystkie informacje zawarte w CV są rzeczywiście prawdziwe. Niestety zdarza się, że kandydat (chcąc lepiej wypaść) dodaje coś, co mija się z prawdą. On otrzyma pracę, a my stracimy czas i pieniądze. Dlatego warto już wcześniej zadbać o to, by wiedzieć, z kim będziemy mieli do czynienia i czy osoba ta nadaje się do naszej firmy.
Trudno bowiem tylko z pomocą dokumentów aplikacyjnych oraz jednej rozmowy kwalifikacyjnej określić, kim jest dana osoba. Nie da się nawet określić, jakie są prawdziwe powody, dla których osoba ta zmieniła pracę i chce teraz zatrudnić się u nas.
Jeśli zatrudnimy detektywa, sprawa znacząco się upraszcza. Może on bowiem przeprowadzić dokładny wywiad z daną osobą. Będzie wiedział jak to zrobić, by pozyskać najważniejsze informacje i jak z nich potem skorzystać. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko zatrudnienia pracownika, który może działać ze szkodą dla firmy.
Szczególnie jest to ważne, gdy dana osoba miałaby mieć dostęp do poufnych informacji przedsiębiorstwa, np. patentowe, finansowe i szczegółowe związane z współpracą z kontrahentami.
Podczas swojej pracy detektyw ustala takie rzeczy jak:
- Czy dana osoba współpracuje z naszą konkurencją
- Jakie są powiązania osobowe i kapitałowe danej osoby i jej współmałżonka
- Sprawdzenie historii zadłużenia kandydata, jego przeszłości kryminalnej i majątkowej (szczególnie, jakie posiada nieruchomości, pojazdy, czy nie ma zadłużenia itp.)
- Dane związane z edukacją (czy certyfikaty, dyplomy i zaświadczenia są prawdziwe czy podrobione)
- Informacje na temat szkoleń, w których brał udział
- Informacje na temat poprzednich miejsc zatrudnienia
- Funkcje, jakie pełni w branżowych stowarzyszeniach i organizacjach
Dzięki tych działaniom może sprawdzić, jaka jest przeszłość pracownika.
Detektyw będzie sprawdzał także miejsca poprzedniej pracy kandydata. Dzięki temu dowie się, jak pracował w tamtej firmie, dlaczego już tam nie jest. Pracodawca będzie wiedział, co wpłynęło na zmianę pracy. Czy ktoś ponosił winę, a może była to sytuacja losowa, przez którą niemożliwy był powrót do pracy.
Dzięki temu można dowiedzieć się, jaki jest stosunek pracownika do pracy, jak dogadywał się z innymi pracownika. To sprawi, że łatwiej będzie nam zadecydować, czy chcemy mieć takiego pracownika u siebie czy też.
Zaufanie? Tak, ale nie zapomnijmy o kontroli
A co zrobić, gdy podejrzewamy, że pracownik nie zajmuje się swoją pracą w godzinach pracy? Może zamiast tego wykonuje obowiązki domowe, co może się zdarzać np. podczas pracy zdalnej. W takiej sytuacji warto byłoby nieco odsunąć zaufanie do swojego pracownika i postawić na kontrolę.
Jeszcze nie jest tak źle, gdy pracownik zajmuje się własnymi sprawami. Gorzej jest, gdy niedopełnia obowiązków, bo działa na niekorzyść firmy. Rodzinne wyjazdy z wykorzystaniem służbowego pojazdu, wyciek tajnych i poufnych informacji. Żadna firma nie chce sobie na to pozwolić.
Żeby konsekwencje nie były zbyt wielkie, trzeba działać jak najszybciej. Dzięki temu nie dopuścimy do jeszcze większych strat, które mogłyby nawet pogrążyć naszą firmę.
Raz na jakiś czas da się przegrać przetarg, ale nie kilka razy z rzędu. Może inna firma ma ofertę tak podobną do naszej, choć my jeszcze nigdzie jej nie udostępniliśmy. Wszelkie działania, które godzą w politykę firmy, przynoszą jej straty, są nieuczciwym działaniem ze strony pracownika.
Kontrolowanie takiej osoby nie wynika zatem z braku zaufania do personelu. Wręcz przeciwnie. Troszczy się on o dobro firmy oraz wszystkich pracowników. Chce, by żaden z nich nie stracił pracy. Dlatego należy wyeliminować tego, który szkodzi wszystkim.
Detektyw zbiera informacje z wielu miejsc, w tym z:
- Krajowego Rejestru Karnego
- Faktycznego czasu pracy w terenie
- Powiazań kapitałowych i osobowych nie tylko samego pracownika, ale także jego najbliższej rodziny
- Ewentualnych zadłużeń pracownika
- Podejmowania działalności gospodarczej podczas aktualnego zatrudnienia
- Aktywności w mediach, które mają na celu ukazanie złego wizerunku pracodawcy.
Pracownik wykorzystujący L4 na własny użytek
Jeszcze inna kwestią jest to, że pracownik wymusza L4 i to na różny sposób. niestety nie każdy jest uczciwy i niektórzy doprowadzają do wymuszonych wypadków przy pracy. W tej sytuacji pracownik symuluje, że doszło do wypadku. W jego wyniku doszło do uszczerbku na zdrowiu, co może potwierdzić lekarz. W końcu wiele osób ma problemy choćby z kręgosłupem.
Jeśli lekarz stwierdzi, że pracownik jest niezdolny do pracy, pracodawca jest zmuszony przez kolejne 33 dni wypłacać wynagrodzenie. Przy tym sam nie odnosi żadnych korzyści, a jedynie straty z tytułu braku pracownika. Teoretycznie w tym czasie pracownik ma za zadanie wrócić do zdrowia.
Jednak w rzeczywistości nic takiego nie ma miejsca. Pracownik bowiem nie potrzebował L4, ale jedynie dodatkowego urlopu, dzięki któremu może wyremontować mieszkanie, dorobić w trakcie prac sezonowych. A to jedynie kilka przykładów z tego, co robią nieuczciwy pracownicy.
Jeśli mamy przynajmniej znikome wrażenie, że pracownik nie potrzebował tego urlopu lekarskiego, możemy pomyśleć nad kontaktem z detektywem. Sprawdzi on, jak wygląda prawda. Czy pracownik rzeczywiście się kuruje i wraca do zdrowia? A może wykorzystuje ten czas na własny użytek?
Czasem jednak trudno stwierdzić, że taka osoba rzeczywiście oszukuje. Przeważnie dba o wzmożoną czujność. Stara się wszystko robić tak, by nikt się nie zorientował. Czasami się to udaje, co jest ze szkodą dla firmy. Dlatego samodzielne zdemaskowanie takiej osoby jest nad wyraz ciężkie. Potrzeba tutaj specjalisty, który wie jak dyskretnie i bez większego problemu nakryć człowieka na gorącym uczynku.
Bardzo przydaje się detektyw. Wykonuje swoją pracę nad wyraz dyskretnie i nie ma problemu z odkryciem prawdy. Może dla nas zweryfikować, czy pracownik był na zwolnieniu lekarskim czy np. wykonywał remont w domu.
Jeśli nasze przypuszczenia okażą się prawdziwe, zbierze dla nas niepodważalny materiał dowodowy. Będziemy mogli przekazać go odpowiednim organom, a pracownik będzie musiał wyjaśniać wszystko z urzędami. Pamiętajmy, że warto najpierw zacząć od rozmowy z pracownikiem, bo może uda się zrozumieć jego pobudki i wszystko uda się załatwić pokojowo.
Nadużywanie zwolnienia lekarskiego godzi bowiem w dobro firmy. Jest sprzeczne z obowiązkami pracownika, w tym lojalności wobec pracodawcy.